Marcus Penthin

Dr. Marcus Penthin

Mitarbeiter im DFG-Projekt "Religion als Ressource und Risiko. Eine empirisch-longitudinale Erhebung der Bedeutsamkeit von Religiosität für die Lebensbewältigung und Integration geflüchteter Jugendlicher" (ReReRi-L)

Department Fachdidaktiken
Lehrstuhl für Religionspädagogik und Didaktik des evangelischen Religionsunterrichts

Raum: Raum St.Paul (V)00.004 (EG)
Regensburger Str. 160
90478 Nürnberg

Social Networks

OSF (Open Science Framework): OSF: https://osf.io/dz2y8
Researchgate: https://www.researchgate.net/profile/Marcus_Penthin

Commitment to Research Transparency

Nähere Informationen zum ReReRi-Projekt finden Sie unter https://www.rupre.phil.fau.eu/willkommen-welcome/projects

Education

  • Abitur, Torgymnasium Halle (Saale) (2004)
  • BEd/Federal Licensing Exam for teaching at primary schools (English, Mathematics, German, and Music Education) [1. Staatsexamen im Lehramt an Grundschulen], FAU Erlangen-Nürnberg (2011)
  • Doctorate at FAU Erlangen-Nürnberg on the subject of “Determinants of musical leisure activities in primary school age” (2021)

Professional Career

  • Paid internship in Empirical Educational Research, FAU (09/2011 – 12/2011)
  • Research associate in Empirical Educational Research, FAU (01/2012 – 09/2021)
  • Post-Doc at the chair of Religious Education, FAU (10/2021 – ongoing)
  • Staff member at the chair of Didactics of German Language and Literature, FAU (03/2024 – ongoing)
  • Freelance research and methodological consulting in educational research [Forschungs- und Methodenberatung] – feel free to contact me 🙂
    in collaboration with www.izell.phil.fau.de/das-izell/veranstaltungen

Collaboration in Research Projects

Collaboration in completed Research Projects

Journal Articles (peer-reviewed)

Book Chapters

Books/Monographs

Selected Conference Contributions

Additional Publications/Editorial works

  • Hauenstein, T. (2016). Innovatives Entwickeln der Hochschullehre. Hochschuldidaktische Aufsätze 11.2016. Beiträge und Empfehlungen des Fortbildungszentrums Hochschullehre der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg.
    https://osf.io/xf45v [editorial work]
  • Zentralinstitut für Lehr-Lernforschung, Hauenstein, T., Birnbaum, L., & Penthin, M. (2016). Teamarbeit als Vorbereitung auf das Berufsleben. Hochschuldidaktische Kurzinfos 69.2016. Beiträge und Empfehlungen des Fortbildungszentrums Hochschullehre der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg.
    https://www.fbzhl.fau.de/files/2020/11/kurzinfo_zill_69-2016_teamarbeit.pdf
  • Zentralinstitut für Lehr-Lernforschung, Durant, T., Hauenstein, T., Penthin, M., & Birnbaum, L. (2016). Es geht auch digital: Virtuelle Teams. Hochschuldidaktische Kurzinfos 68.2016. Beiträge und Empfehlungen des Fortbildungszentrums Hochschullehre der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg.
    https://www.fbzhl.fau.de/files/2020/11/kurzinfo_zill_68-2016_virtuelle-teams.pdf
  • Zentralinstitut für Lehr-Lernforschung, Hauenstein, T., Birnbaum, L., & Penthin, M. (2016). Der Einsatz von E-Books als Veranstaltungsreader. Hochschuldidaktische Kurzinfos 66.2016. Beiträge und Empfehlungen des Fortbildungszentrums Hochschullehre der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg.
    https://www.fbzhl.fau.de/files/2020/11/kurzinfo_zill_66-2016_e-books.pdf
  • Hauenstein, T., Birnbaum, L., & Penthin, M. (2016). Integration sozialer Netzwerke in die Lehre. Hochschuldidaktische Kurzinfos 67.2016. Beiträge und Empfehlungen des Fortbildungszentrums Hochschullehre der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg.
    https://osf.io/ukwdc
    Zentralinstitut für Lehr-Lernforschung, Penthin, M., & Fritzsche, E. S. (2015). Gemeinschaftlich Beurteilen: Eine Methode zur Förderung der Selbstreflexion Studierender. Hochschuldidaktische Kurzinfos 32.2015. Beiträge und Empfehlungen des Fortbildungszentrums Hochschullehre der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg.
    https://www.fbzhl.fau.de/files/2020/11/kurzinfos_zill_32-2015_summative-co-assessment.pdf

Reviewer for